دانلود پایان نامه بهینه‌سازی همزمان مصرف انرژی و عملکرد قطار در سیستم‌های راه‌آهن برقی

عنوان کامل پایان نامه :بهینه‌سازی همزمان مصرف انرژی و عملکرد قطار در سیستم‌های راه‌آهن برقی

تکه هایی از این پایان نامه :

1‌.1‌     مفاهیم بنیادی در بهینه‌سازی چند‌هدفه

با فرض اینکه قرار است یک سیستم سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری مربوط به مثلاً یک تلفن همراه یا اتومبیل طراحی شود. اغلب در طراحی بیشتر سیستم‌ها کمینه‌سازی هزینه در کنار ماکزیمم عملکرد سیستم به عنوان هدف در نظر گرفته می‌شود. متناسب با کاربرد سیستم، هر هدف دیگری هم ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشد مثلاً قابلیت اطمینان و مصرف انرژی. این اهداف می‌توانند به عنوان معیارهای بهینه‌سازی مجزا در نظر گرفته شوند و یا به عنوان قید فرمول‌بندی شوند.

تعریف 1:  مسئله بهینه‌سازی چندهدفه: یک [1]MOP عموماً شامل یک مجموعه از n پارامتر (متغیرهای تصمیم)، یک مجموعه از k تابع هدف و یک مجموعه از m قید است. توابع هدف و قیود، توابعی از متغیرهای تصمیم هستند. هدف از بهینه‌سازی ماکزیمم کردن

 

با در نظر گرفتن مثال بالا، با فرض اینکه قرار است دو هدف عملکرد () و ارزانی () (عکس هزینه)، تحت قیود (e1) ماکزیمم شوند. بنابراین یک طراحی بهینه ممکن است یک معماری با ماکزیمم عملکرد و حداقل هزینه باشد، به‌طوری‌که شرایط کرانه‌ای نیز نقض نگردد. جواب بهینه برای هر هدف یک جواب بهینه برای هدف دیگر نیز می‌باشد. اما زمانی که توابع هدف مجزا به حد کافی متفاوت باشند حل MOP را دشوار می‌کند. زمانی‌که اهداف متناقض هستند، این اهداف نمی‌توانند به‌طور همزمان بهینه شوند ولی می‌توان یک مصالحه رضایت‌بخش بین این اهداف پیدا کرد. در مثال بالا، عملکرد و عکس هزینه رقیب یکدیگر هستند: عملکرد مطلوب‌تر، هزینه بیشتری را در پی دارد در صورتی‌که که طراحی ارزانتر، عملکرد پایین‌تری را نتیجه می‌دهد. مطابق با نیاز بازار، یک جواب میانی ( عملکرد متوسط و هزینه متوسط) می‌تواند یک مصالحه مطلوبی باشد که به عنوان جواب بهینه در نظر گرفته می‌شود.

[1] Multi-Objective Problem

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته برق با فرمت ورد:بهینه‌سازی همزمان مصرف انرژی و عملکرد قطار در سیستم‌های راه‌آهن برقی

Close Menu