بررسی تاثیر روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ناحیه ۲ شهر بندرعباس در درس علوم- قسمت ۴

  • ۱- آمادگی فردی

 

  • ۲- کار تیمی

 

  • ۳-آزمون

 

  • ۴- نقد و بررسی

 

  • ۵- جمع بندی

 

  • در این طرح هر فراگیر می تواند به اعضای تیم آموزش بدهد ،بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند .
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

  • در اجرای این طرح همیاری بین اعضای تیم کلید موفقیت است ، هیچ کس نمی تواند در کلاس درس خاموش باشد.

 

مراحل تدریس جیگ ساو
۱- آمادگی فردی
متن درس به بخش های مستقل و تقریبا مساوی تقسیم می شود .
دانش اموزان گروه بندی می شوند .
برای هر فراگیر یک بخش از موضوع جهت مطالعه ی فردی تعیین می شود.
۲-کار تیمی

 

 

    • هر فراگیر بخشی را که مطالعه کرده است برای دیگر اعضای تیم خود تدریس می نماید .

 

  • فراگیرانی که در هر گروه مسئول آموزش یک بخش خاص هستند می توانند قبل از تدریس ابتدا گرد هم آیند و روی بهترین شیوه ی تدریس تبادل نظرکنند.

 

۳- آزمون

 

 

    • آزمونی با سوالات کوتاه پاسخ و یا صحیح غلط از تمام فراگیران به عمل می آید .

 

    • کلید سوالات در اختیار فراگیران قرار می گیرد و ارزشیابی فردی انجام می گیرد .

 

  • هر تیم نتیجه کارها را می سنجد .

 

۴- نقد و بررسی
کارهای فردی و گروهی در بین اعضای تیم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد .و مشکلات احتمالی برطرف می گردد .
هر تیم کارایی سهم هر عضو را به عنوان معلم ارزیابی می کند .
۵- جمع بندی

 

 

    • از هر گروه یک دانش آموز به صورت داوطلبانه یا انتخابی تجارب و یافته های هر قسمت را به کلاس گزارش می دهد .

 

  • پرسش و بحث گروهی صورت گرفته و توضیحات تکمیلی توسط معلم ارائه می شود.

 

مثال  برای گام اول آمادگی فردی : موضوع سنگ ها

 

 

    • تصمیم گرفته بودم درس سنگ ها رابا این الگو آموزش دهم ابتدا با بررسی درس متوجه شدم که می توان آن را به ۵ قسمت تقسیم نمود .

 

    • گروه ۵ نفره تشکیل دادم و برای ایجاد انگیزه تعدادی سنگ آوردم و به بچه ها نشان دادم . کمی درباره سنگ ها صحبت کردیم و توجه انها را به تصویر تخت جمشید جلب نمودم . دانش اموزان هر گروه را از ۱ تا ۵ شماره گذاری کردم و سپس روی تابلو کلاس نوشتم ( مطالعه فردی )

 

    • شماره های ۱: سنگ های رسوبی

 

    • شماره های ۲: سنگ های آذرین

 

    • شماره های ۳: سنگ های دگرگون شده

 

    • شماره های ۴: سنگ ها از چه ساخته شده اند ؟

 

    • شماره های ۵: فایده ی سنگ ها و کانی ها

 

  • زمان ۵ دقیقه

 

مثال برای گام دوم : کارتیمی

 

 

    • پس از پایان مدت زمان مربوط به مطالعه فردی از دانش آموزان خواستم تا کتاب ها را بسته و به ترتیب از شماره ۱ تا ۵ قسمت مربوط به خود را برای دیگر اعضای تیم تدریس نمایند .

 

  • برای این مرحله ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفتم . در این فاصله بین گروه ها حرکت می کردم و ان ها را تشویق می کردم تا از یکدیگر پرسش کنند و با یکدیگر بحث و گفتگو داشته باشند و به پرسش هایی که از من می کردند به طور غیر مستقیم پاسخ می دادم .

 

مثال گام سوم آزمون

 

 

  • از قبل آزمونی با ۱۰ سوال تهیه کرده بودم از هرقسمت ۲ سوال طرح شده بود .برگه سوالات را بین دانش آموزان توزیع کردم و ۱۰ دقیقه برای پاسخگویی زمان دادم .سپس بارم را دادم تا برگه خود را اصلاح نمایند و نقاط قوت و ضعف خود را اعلام نمایند .

 

گام چهارم : نقد و بررسی

 

 

    • در این مرحله ۱۰ دقیقه فرصت دادم تاکارهای فردی و گروهی بررسی شود و کار همدیگر را نقد و بررسی نمایند .

 

  • من هم به انها در پیدا کردن نقاط قوت و ضعف کمک می کردم .

 

گام پنجم : جمع بندی

 

 

    • ۵ نفر از ۵ گروه مختلف را انتخاب کردم و از هر کدام خواستم یک قسمت درس را ارائه دهند .

 

  • از بچه ها می خواستم اگر اشکالی در فهم این قسمت وجود داشت بپرسند و توضیحات تکمیلی را ارائه می دادم .

 

مراقب چه چیزهایی باشیم ؟

 

 

    • – گروه ها متشکل از همه دانش آموزان باشند) انواع سبک ها(

 

    • – مراقب بچه هایی که مهارت گوش دادن انها ضعیف است

 

    • – مراقب بچه هایی که فقط حفظ می کنند باشید

 

    • – مدیریت زمان را داشته باشید زیرا مراحل پایانی مهم است.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*