عدم الزام مجوز ارتباط چیست؟ – آیتیرون


چند روز پیش نامه ای در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها منتشر شد که در آن از تمدید نشدن مجوز این شرکت مخابرات از سوی رگولاتوری (وزارت ارتباطات) خبر داده شد.

در این نامه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به رئیس شرکت مخابرات، درخواست تمدید مدت مجوز «خدمات تلفن همراه، تلفن ثابت و دیتا» این شرکت رد شد.

امیر محمد زاده لاجوردی دلیل رد درخواست تمدید پروانه را عدم رعایت مقررات و تعهدات کمیسیون تنظیم مجوز دانست.

محتوای این نامه حاکی از آن است که بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات به تعهدات خود عمل نکرده است. یکی از این تعهدات بحث تایید بیت استریم است. پروژه ای که بر اساس آن قرار بود شرکت مخابرات به شرکت های اینترنتی اجازه دهد از زیرساخت های سیم مسی برای ارائه اینترنت پرسرعت استفاده کنند.

در سال های اخیر بارها شرکت مخابرات اعلام کرده است که این تصمیم را اجرا کرده است و حتی در بهمن ماه 1400 مدیر کل این شرکت اعلام کرد که با 8 اپراتور اینترنتی برای اجرای تصمیم بیت استریم به توافق رسیده است.

اما این توافقات هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

ارائه مدرن تلفن و داده در شهرها، خدمات دهی به روستاهای منفصل، پرداخت و واگذاری تعهدات مالی (توزیع درآمد، جرائم و شماره گذاری)، یافتن کدهای خدمات، محدوده برای سایر اپراتورها، رعایت الزامات نظارتی و سازماندهی دسترسی آنلاین، جداسازی ترافیک، خروج PCM و تغییر وضعیت جانبازی از دیگر مواردی است که به عنوان رد درخواست تمدید مجوز شرکت ذکر شده است.

در نامه رگولاتوری به شرکت مخابرات، از این شرکت خواسته شده است که ظرفیت تولید شده و تجهیزات مربوطه را به یک شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی جایگزین معرفی شده از سوی سازمان تنظیم مقررات انتقال دهد.

تماس: ما به زودی پاسخ خواهیم داد

در عین حال شرکت مخابرات نیز به این نامه پاسخ داده و گفته است که بر اساس مفاد مجوز فعلی این شرکت مخابرات، منعی برای ادامه فعالیت این شرکت وجود ندارد.

محمدرضا بیدهم، مدیرکل ارتباطات شرکت مخابرات در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نامه سازمان تنظیم مقررات دارای ایرادات قانونی و حقوقی فراوانی است و با پاسخ های منطقی و مستند راه تمدید پروانه این شرکت هموار می شود. از شرکت مخابرات

شرکت مخابرات قرار است مجوز خود را تمدید کند، این در حالی است که مجمع سالانه این شرکت فردا پنجشنبه 24 تیرماه برگزار می شود.

به نظر می رسد انتشار نامه عدم تمدید پروانه مخابراتی یک روز قبل از برگزاری مجمع عمومی، نوعی فشار بر شرکت برای انجام تعهداتش باشد، به ویژه اینکه درخواست های مخابرات برای تمدید این مجوز بوده است. سال گذشته ساخته شده است.

ضمناً بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات در اردیبهشت ماه سال جاری، 195 شکایت در رتبه اول سامانه قرار دارد.

تضاد تاریخی بین دولت و مخابرات

در سال های اخیر با توجه به نوع خصوصی سازی ارتباطات، ارتباط دولت و مخابرات را در بستر توسعه اینترنت یا زیرساخت های ارتباطی مشاهده می کنیم. این درگیری ها در حالی رخ داد که خود دولت نیز سهامدار شرکت مخابرات است.

یکی از دشوارترین حوزه‌های بین مخابرات و دولت در دهه اخیر، توسعه اینترنت ثابت است. به گفته تحلیلگران، در حالی که بخش مهمی از زیرساخت های ارتباطی (کابل مسی) در جریان خصوصی سازی به شرکت مخابرات واگذار شد، توسعه اینترنت ثابت به دلیل انحصار این شرکت عملا متوقف شد. این موضوع باعث شده است که توسعه صنعت اینترنت ثابت در ایران عملا متوقف شود و بازیگران فعلی نتوانند به نیازها و کیفیت مورد انتظار کاربران پاسخ دهند.

اما قدرت دولت در برخورد با شرکت مخابرات آنقدر نیست که بدون موافقت مخابرات در این زمینه بازار رقابتی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید