آیا شهرداری با ارائه دهندگان ICT همکاری می کند؟ – آیتیرون


مشکلات همکاری بین اپراتورهای اینترنت و ارائه دهندگان خدمات از دیرباز یکی از جدی ترین موانع توسعه فناوری های نوین ارتباطی بوده است. در جلسه اخیر کمیسیون ICT شهرستان و مدیران نظارتی، جنبه های مختلف رسیدگی به این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و «تعرفه گذاری» به عنوان اصلی ترین مدلی که می توان برای رفع مشکل پیشنهاد کرد، پیشنهاد شد. رئیس رگولاتوری در جلسه امروز گفت: با همکاری شهرداری و اپراتورها پیشنهاد ما این است که تعرفه ها در نظر گرفته شود. ما معتقدیم تنها مدلی که در شرایط فعلی می تواند اعمال شود، مدل تعرفه است که سایر مشکلات را برطرف می کند. شهرداری می تواند پیشنهادات خود را ارائه دهد تا تعرفه جدیدی در این زمینه در نظر بگیریم. البته در قیمت گذاری باید ظرفیت شهرهای مختلف در نظر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صدیق عباسی شاهکوه در جلسه کمیسیون ICT و شهر هوشمند کلانشهر که با حضور مدیران کلانشهرهای ICT در خصوص همکاری اپراتورها و سایر فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات با شهرداری ها برگزار شد، گفت: از این رو در مقایسه با سایر بخش های شهرداری از این اداره انتظار کمک بیشتری می رود زیرا می دانند فیبر نوری برای شهرداری و در نهایت برای مردم چیست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی که تا سال 1404 باید حدود 80 درصد خانوارها را با نرخ بالایی تحت پوشش قرار دهد، گفت: باید این ارتباط را در همه شهرها ایجاد کنیم. ما به عنوان رگولاتوری به اپراتورها دستور می دهیم که این طرح را در همه شهرها اجرا کنند. اما از آنجایی که در کلانشهرها تخصص ها و امکانات بسیار زیاد است، این شهرها الگوبرداری می شوند و کارها معمولا ابتدا در کلانشهرها شکل می گیرد. بنابراین مهم است که بتوانیم به الگوی مناسب برسیم و این مدل را در تمامی شهرهای کشور اعمال کنیم.

وی گفت: شهرداری ها در سطح منطقه ای فعالیت می کنند اما اپراتورها در سطح ملی فعالیت می کنند. باید از قبل مشخص شود.

رئیس رگولاتوری گفت: این طرح که 80 درصد خانوارها را تحت پوشش قرار می دهد، نه تنها کیفیت اینترنت موبایل را ارتقا می دهد، بلکه تعدادی از مشکلات پیش روی شهرداری را نیز برطرف می کند. مشکلات شهرداری بر اساس امنیت و توسعه شهری حل می شود.

عباس شوهکوه افزود: تصمیم داریم از سرمایه گذاری موازی در شهرها در پروژه هایی که 80 درصد خانوارها را تحت پوشش قرار می دهند جلوگیری کنیم، بنابراین در نظر داریم علاوه بر وسایل ارتباطی از ظرفیت شرکت توانیر، هزینه ها را کاهش داده و سرعت کار را افزایش دهیم. و از شهرداری نیز استفاده کنید». زیرا معتقدیم همه این فرصت ها سرمایه ملی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: علاوه بر این معتقدیم خدمات نباید در انحصار باشد و خدمات به مردم باید در چارچوب مقررات عمده فروشی رقابتی باشد. این بدان معناست که اپراتوری که ریسندگی فیبر را انجام داده است باید آن را به اپراتورهای دیگر منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه می توان الگویی برای شهرداری ها در برخورد با اپراتورها تعریف کرد، گفت: ابتدا باید محاسبه شود که این پروژه چه میزان از بهره برداران درآمد خواهد داشت. از سوی دیگر مواردی را که نیاز به ارزش گذاری دارند شناسایی کنید و چارچوب مناسبی را برای مناطقی که شهرداری می تواند کمک کند مشخص کنید تا شهرداری بتواند همزمان با فیبر نوری پروژه شهر هوشمند را اجرا کند، چرا که این یک پروژه ملی نیز هست.

نشست نظارتی با کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات
نشست نظارتی با کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات

در این جلسه که با حضور مدیران ICT کلانشهرهای کشور برگزار شد، تمایل اپراتورها برای فعالیت در شهرها، بی توجهی به تفاوت های ساختاری شهرداری ها در شهرهای مختلف، گرایش انحصاری اپراتورها، پایین بودن تعرفه نظارتی با وجود افزایش تورم، غیرمنطقی بودن برخی مطالبات اپراتورها و عدم رقابت در بسیاری از شهرها به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری ها در برخورد با اپراتورها مطرح شده است.

مدیران ICT پایتخت همچنین تشکیل کارگروهی برای شناسایی مدل تعاملی با اپراتورها، شفاف سازی روابط، ایجاد رقابت بین اپراتورها و برگزاری مزایده برای استفاده از امکانات و تجهیزات برای همکاری بهتر با اپراتورها و سایر فعالان مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این جلسه اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ضرورت مشارکت نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری شهرداری ها و اپراتورها برای افزایش تعرفه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای توسعه منطقه تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید