محبوبیت VPN در بین کشورهای مختلف جهان – ITIRAN


در گزارش اخیر، وب سایت Statista پیش بینی کرده است که ارزش بازار جهانی PVPN تا سال 2027 به بیش از 75 میلیارد دلار خواهد رسید. در بین کشورهای جهان، اندونزیایی ها بیش از سایرین از این ابزار استفاده می کنند. با فیلتر شدن تعداد قابل توجهی از پلتفرم های پرطرفدار مانند یوتیوب، توییتر و تلگرام، استفاده از VPN در بین کاربران ایرانی فراگیر شده است و مدیران ICT در کشور بارها نسبت به استفاده اقشار مختلف جامعه از فیلترها هشدار داده اند. چندی پیش آذری جهرمی از وجود مافیای مصرف فیلترها و VPN های ایرانی خبر داد.

پیش بینی می شود که بازار VPN در سال 2027 به 75 میلیارد دلار برسد

در این گزارش که توسط فرارو منتشر شده است به جزئیات آمارهای مختلف بازار این دستگاه می پردازیم. طبق آمار Statista، ارزش بازار جهانی فروش VPN در سال 2019 حدود 25.4 میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود تا سال 2027 به بیش از 75.6 میلیارد دلار برسد.

ارزش بازار جهانی VPN در سال 2019 و 2027
ارزش بازار جهانی VPN برای سال های 2019 و 2027 (به میلیاردها دلار) – منبع: Statista

برای مقایسه، پیش‌بینی می‌شود در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی و باقی ماندن قیمت نفت در بشکه‌ای ۷۰ دلار، درآمد نفتی ایران تا سال ۱۴۰۱ به حدود ۶۰ میلیارد دلار برسد. در همان زمان، تا سال 2027، “نرخ رشد کل” بازار VPN بیش از 17٪ در سال پیش بینی می شود. در عین حال، تعداد شرکت های ارائه دهنده VPN روز به روز در حال افزایش است و این نیز رقابت برای سرعت و امنیت VPN در بازار را افزایش می دهد.

کشورهایی که بیشترین استفاده از VPN را دارند

آمار فهرست جهانی وب نشان می دهد که تقریباً 35٪ از کاربران اینترنت در سراسر جهان مشترکان عادی VPN هستند. جالب اینجاست که وضعیت اپیدمی کرونا باعث افزایش استفاده از VPN ها شده است.

آمار نشان می دهد که کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین بیشتر از سایر کاربران اینترنت در جهان از VPN استفاده می کنند. برخلاف انتظار، نام ایران در بین ده کاربر برتر P VPN نیست. اندونزیایی ها اولین کاربران VPN هستند و حدود 61 درصد از مردم اندونزی از VPN برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. هند و عربستان نیز در رده های دوم و سوم قرار دارند. شهروندان مالزی، امارات متحده عربی، فیلیپین، ترکیه، آفریقای جنوبی، تایلند و ویتنام نیز از نظر استفاده از VPN در رتبه های چهارم تا دهم قرار دارند.

استفاده از VPN از یک کاربر انگلیسی-آمریکایی

آمار دیگری که توسط Statista در مورد استفاده از VPN در بین شهروندان ایالات متحده و بریتانیا در سال 2020 منتشر شد، بیان می کند که حدود 36 درصد از کاربران در این کشورها روزانه از اینترنت استفاده می کنند و درصد کاربرانی که حداقل یک بار در هفته از آن استفاده می کنند، 41 درصد است. 13 درصد از کاربران حداقل یک بار در ماه به VPN دسترسی دارند و 10 درصد از کاربران می گویند که زیاد از این ابزار استفاده نمی کنند.

کاربران آمریکایی و انگلیسی از VPN استفاده می کنند
طبق آمار، حدود 36 درصد از کاربران در ایالات متحده و بریتانیا روزانه از اینترنت استفاده می کنند و تعداد کاربرانی که حداقل یک بار در هفته از VPN استفاده می کنند، 41 درصد است.

گزارش آماری تاکید می کند که کاربران مورد بررسی لزوماً از VPN برای هدف خاصی استفاده نمی کنند و این ابزار به طور پیش فرض در مرورگرهای آنها فعال است.

حدود 35 درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان مشترکین دائمی VPN هستند. جالب اینجاست که وضعیت اپیدمی کرونا باعث افزایش استفاده از VPN ها شده است

استفاده متفاوت از VPN در ایران

استفاده از VPN تقریباً در سراسر جهان و در بسیاری از زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات رایج است و حتی در بسیاری از کشورها (مانند ایالات متحده آمریکا) کاملاً قانونی است. با این حال، اگر کاربری از VPN برای دسترسی به محتوای غیرقانونی استفاده کند، مرتکب یک عمل غیرقانونی شده است. به عنوان مثال (دوباره در ایالات متحده)، استفاده از VPN برای دانلود غیرقانونی محتوا یا اجتناب از حق چاپ غیرقانونی است.

با این حال، در کشورهایی که دسترسی رایگان به محتوا (به عنوان مثال، محتوای سیاسی) ممنوع نیست، استفاده از VPN برای دسترسی به این اطلاعات ممنوع نیست. در مقابل، در کشورهایی که محتوای اینترنتی را «سانسور» یا «فیلتر» می‌کنند، استفاده اصلی از VPN ها اجتناب از سانسور مشابه است.

زارع پور، وزیر ارتباطات:
زارع‌پور، وزیر ارتباطات: ۸۰ درصد ویروس‌های تلفن همراه با شکستن فیلتر به گوشی کاربران منتقل می‌شود.

اما استفاده از این ابزار برای کاربران ایرانی تا حد زیادی با سایر کشورها متفاوت است. کاربران اینترنت عمدتاً از آن برای از دست دادن خود یا دسترسی غیرمجاز به محتوای دارای حق چاپ استفاده می کنند. اما بخش عمده ای از هزینه های VPN کاربران ایرانی در توییتر و تلگرام یا پلتفرم هایی مانند یوتیوب است. این امر باعث شده است که بسیاری از کاربران بدون در نظر گرفتن سن و محل کار، فیلترها و VPN های متفاوتی را روی گوشی و کامپیوتر خود داشته باشند.

خطرات امنیتی وجود کراکر و PVPN روی گوشی از دیگر نکات بارز استفاده از این دستگاه است. اخیراً عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، استفاده از هکرها را ناامن خوانده و گفته است که ۸۰ درصد ویروس‌های موجود در تلفن‌های همراه هک می‌شوند.

در شهریورماه 1388 محمدجواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مضرات مختلف استفاده گسترده از این دستگاه ها توسط کاربران ایرانی، وجود فیلتر مافیایی فیلتر و فروش آن اشاره کرد. فیلترها در ایران

دیدگاهتان را بنویسید