وزیر ارتباطات: دولت برای اجرای طرح فیبر نوری 20 هزار تومان کمک می کند – ITIRAN


به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره گسترش کند اینترنت ثابت که گاها منجر به کندی شبکه اینترنت همراه می شود، گفت: بر اساس اینترنت ثابت وضعیت خوبی نداریم. . و در 10 سال گذشته، وضعیت اینترنت جهان را هر ماه منتشر می کنیم، معمولاً در بین کشورهایی که در انتهای لیست مقامات بین المللی قرار دارند.
توسعه اینترنت ثابت نادیده گرفته شده است
وی افزود: کیفیت پایین اینترنت ثابت به دلیل فرسودگی زیرساخت های ارتباطی، عدم سرمایه گذاری و عدم استفاده از فناوری های نوین است.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه توسعه اینترنت ثابت دشوارتر از اینترنت همراه است، افزود: در ارتباطات صدها و گاه هزاران خانه تحت پوشش دکل مخابراتی (BTS) قرار می گیرد، اما برای توسعه ارتباط ثابت، اینترنت باید با فیبر نوری وصل شود سیم مسی به نقاط مورد نظر، این کار بسیار سنگین و دشوار است.

کمک مالی دولت به اپراتورها برای اجرای پروژه فیبر نوری
وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم از سهم درآمد اپراتورها برای توسعه طراحی فیبر نوری چشم پوشی کرده است، افزود: با همکاری دولت، شرکت های تلفن همراه نیز اجازه همکاری با شرکت های ثابت در زمینه طراحی فیبر نوری را پیدا کردند. هشت درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه که باید تا سه سال و نیم آینده به این پروژه اختصاص یابد، حدود 20 هزار میلیارد تومان است که می تواند 40 درصد سرمایه لازم برای تکمیل پروژه فیبر نوری را تامین کند. برای تامین منابع باقیمانده، بخش خصوصی باید دست به کار شود.
ایجاد دو میلیون کلاهک فیبر نوری تاکنون
پروژه فیبر نوری از بهمن ماه گذشته به طور جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. وزیر ارتباطات درباره پیشرفت این پروژه افزود: در حال حاضر حدود 2 میلیون روکش فیبر نوری در 10 منطقه ساخته می شود و وزارت ارتباطات تا پایان سال به هدف برنامه ریزی شده خواهد رسید. اقدام دیگری که برای تسهیل این پروژه انجام خواهیم داد مربوط به قانون بودجه است. در بودجه این موضوع را لحاظ کردیم که دستگاه های اجرایی مانند شهردار و وزارت نیرو به بخش خصوصی در مسائل مربوط به مجوز زمین و اجاره تجهیزات با قیمت مشخص و قانونی کمک کنند.
اینترنت کشور بیمه شده است
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه نوسازی شبکه مخابراتی منجر به بهبود شبکه تلفن همراه می شود، خاطرنشان کرد: فیبر نوری شرط ضروری راه اندازی و توسعه نسل پنجم اینترنت است. این پروژه اینترنتی کشور را تا چند دهه آینده بیمه می کند و ما آماده توسعه نسل های جدید خواهیم بود.
وی یکی از وظایف وزارت ارتباطات را واگذاری فرکانس به اپراتورها عنوان کرد و سال گذشته وزارت ارتباطات فرکانس 2300 را واگذار کرد و افزود: امسال فرکانس 3500 را برای افزایش سرعت ارتباطات سیار واگذار می کنیم. اینترنت بهتر از قبل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید