وزیر ارتباطات: حریم خصوصی کاربران در پلتفرم های داخلی خط قرمز ما است – ITIRAN


آی تی ایران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارم آبان) به سوال مجتبی رضاهو نماینده تهران و ۷۴ نماینده دیگر درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه اینترنت ثابت در کشور پاسخ داد. وی همچنین در این جلسه به دفاع کامل از پلتفرم های داخلی پرداخت و در پاسخ به اینکه این پلتفرم ها باید مشکل اعتماد و امنیت اطلاعات کاربران را حل کند، اعلام کرد که حریم خصوصی کاربران خط قرمز آنهاست و دولت به زودی حکم صادر خواهد کرد. قانون حفاظت از حریم خصوصی به مجلس می فرستد.

چرا مردم باید از پلتفرم های داخلی استفاده کنند؟

مجتبی رضا در یکی از استفتائات خود در جمع مردمی مجمع از وزیر ارتباطات درباره مشکلات مردم به دلیل فیلتر شدن تریبون های خارجی و وضعیت پیام رسان های داخلی سوال کرد. رضاهو با انتقاد از عملکرد ضعیف پلتفرم های داخلی گفت: در چند هفته اخیر اتفاقاتی در برخی شبکه های اجتماعی رخ داده که در صورت تکرار در هر کشوری این شبکه ها بسته می شود. در چند هفته گذشته اقدامات تروریستی مانند تولید سلاح و کوکتل مولوتف تبلیغ شده است.

وی ادامه داد: آزادی بیان در شبکه های اجتماعی خارجی برای ما محدود است. شهید قاسم سلیمانی در سال های اخیر یکی از چهره های مشهور در بین ایرانیان است. اما اگر عکس شهید قاسم سلیمانی منتشر شود، محدود، مسدود و سانسور می شود.»

رضاهو گفت: فعالیت این شبکه اجتماعی محدود است، وظیفه مردم چیست؟ و گفت: آیا شبکه های اجتماعی داخلی زیرساخت سرور و فضای ابری کافی دارند و می توانند پاسخگوی نیاز مردم باشند یا خیر؟ آیا این شبکه های اجتماعی قابل اعتماد هستند یا خیر؟ اول اینکه آیا پرونده های شخصی افراد توسط سازمان استفاده می شود؟ آیا حریم خصوصی افراد رعایت می شود؟ اخیراً برخی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی داخلی مسدود شده‌اند و امکان شکایت وجود ندارد. این چیزها باعث ایجاد بی اعتمادی می شود.»

او می‌گوید: «مردم سال‌ها برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار سخت کار کرده‌اند و زمان و هزینه خود را صرف ایجاد دنبال‌کننده کرده‌اند، و ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم که یک شبه وارد پیام‌های فوری شوند.

به گفته رضاهو، مثل این است که شخصی مغازه دارد و آن مغازه را از او می گیریم و به او می گوییم در مغازه کویر به کارش ادامه بده.

“چگونه مشتریانی را برای کسب و کارها ایجاد می کنید تا به پلتفرم های داخلی دسترسی داشته باشند؟” او گفت. یکی از مشکلات کارآفرینان این است که باید چندین مجوز دریافت کنند. بانک مرکزی شاپرک اعلام کرده است که مشاغلی که این اقلام را ندارند، درگاه پرداخت آنها بسته می شود. کارآفرینان بدون اجازه روی پلتفرم خارجی کار می کنند و شما در پلتفرم داخلی برای آنها سنگ اندازی می کنید. این یک انتظار نادرست برای مشاغلی است که دارای این محصولات هستند و همچنین برای مشاغل خانگی.

رضاها تاکید کرد که اگر افراد وارد شبکه اجتماعی داخلی شوند، پلتفرم های داخلی چه مزیت هایی دارند.

نماینده تهران همچنین با بیان اینکه اخیرا یکی از پلتفرم ها به دلیل محتوای منتشر شده توسط برخی کاربران مسدود شده است، گفت: باید بین این پلتفرم و محتوای کاربری تمایز قائل شویم. به این ترتیب مردم از سرمایه گذاری منصرف می شوند».

ما حریم خصوصی کاربران را جدی می گیریم

پس از طرح این سوالات از سوی رضاهو، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات پشت تریبون قرار گرفت و به این سوالات پاسخ داد. وی با دفاع از کیفیت و خدمات پلتفرم های بومی عنوان کرد که این روزها از بسترهای بومی استقبال بیشتری می شود.

زارع پور در پاسخ به سوالی درباره حریم خصوصی مردم و اینکه آیا بسترهای داخلی پاسخگوی نیازهای مردم است، گفت: در خصوص پیام رسان های داخلی، از ابتدای فعالیتم کارگروه ویژه ای را در وزارتخانه برای توسعه خدمات اولیه تشکیل داده ام و جلسات هفتگی داشته ایم. هدف بهبود پیام‌رسان‌های داخلی و دادن مزیت نسبی به آن‌ها بود تا زمانی که مردم از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، احساس نکنند که برون‌سپاری شده‌اند.”

وی در ادامه افزود: این 2 ماه است که جلسات این شورا روزانه شده است و من هر روز پیشرفت تریبون های داخلی را رصد می کنم. ما از هر فرصتی برای تقویت این پیام رسان ها استفاده کرده ایم به گونه ای که مردم پیام رسان داخلی را ترجیح دهند».

به گفته زارع پور، به دلیل پشتیبانی انجام شده، کاربران زیادی به پیام رسان های داخلی اضافه شده اند و روزانه 17 میلیون ایرانی را در بستر داخلی شاهد بوده ایم.

وزیر ارتباطات مدعی شد: برای اولین بار نسبت ترافیک داخلی به خارجی که قبلا 30 به 70 بود برعکس شده و استفاده از ترافیک داخلی دو برابر شده و به 60 درصد رسیده است.

وی همچنین به موارد مطرح شده در وزارت ارتباطات در خصوص حمایت از کسب و کارها اشاره کرد و گفت: در خصوص کارآفرینان، آیین نامه ای در کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب شده است که در آن بیش از 30 نوع حمایت از کارآفرینان و بسترها در نظر گرفته شده است. دیروز فراخوانی برای شناسایی بسترهای مناسب منتشر کردیم. اقدامات اجرایی به زودی آغاز خواهد شد.»

وی با تاکید بر اینکه بحث حریم خصوصی خط قرمز آنهاست و هیچکس حق دسترسی به اطلاعات مردم را ندارد، خاطرنشان کرد: چند سال پیش مقام معظم رهبری در این زمینه فتوا دادند که دسترسی به اطلاعات مردم مقدس است.

زارع پور در سخنان خود به بخشنامه قضایی اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس قوه قضاییه دستور داد که اطلاع رسانی عمومی در بسترهای داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است و هیچکس حق ندارد دسترسی به اطلاعات عمومی.”

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای حفاظت از داده های مردم خلأ قانونی داریم و وزارت ارتباطات نیز لایحه ای برای حفظ حریم خصوصی و داده های عمومی تهیه کرده است و به زودی به مجلس ارسال می شود و انتظار داریم به تصویب برسد. با حمایت نمایندگان با شرایط فوری.

دو میلیون خانوار تاکنون تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته اند

در پی پرسش و پاسخ مجتبی رضاهو نماینده تهران از وزیر ارتباطات وی درباره فیبر نوری و رشد کند اینترنت پرسرعت ثابت در کشور پرسید. رضاهو در این خصوص گفت: یکی از مهم ترین زیرساخت های اقتصاد دیجیتال، شبکه پرسرعت و با کیفیت است و برای این امر باید توسعه ارتباطات فیبر نوری ثابت صورت گیرد. اگر این اتفاق نیفتد، نسل پنجم تلفن همراه متولد نخواهد شد. ما باید یک شبکه فیبر نوری برای خانه ها و مشاغل ایجاد کنیم. اما متأسفانه در 10 سال گذشته این موضوع به تعویق افتاده است».

وی ادامه داد: دیشب در حال انجام تست سرعت اینترنت ثابت و اینترنت همراه بودم و با وجود اینکه رتبه اینترنت همراه کشور با 15 پله صعود به رتبه 54 رسیده است، اما در ارتباط ثابت در رتبه 147 هستیم که نشان می دهد بیشتر بر روی اینترنت همراه تمرکز کرده ایم. اگر در دنیا برعکس باشد ما نیاز به سرمایه گذاری ویژه داریم.

زارع پور در پاسخ به سوال رضاها درباره زیرساخت فیبر نوری گفت: یکی از 7 پروژه بزرگ شبکه اطلاعات ملی توسعه زیرساخت ها در کشور است، متاسفانه در زمینه ارتباطات ثابت جزو کشورهای انتهای جدول هستیم.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که تا پایان دولت سیزدهم 80 درصد خانوارهای کشور را به فیبر نوری که سرعت آن نامحدود است متصل کنیم. 8 درصد از درآمد اپراتورهای ارتباطات سیار به این کار اختصاص می یابد. یک سوم مبلغ لازم را برای این کار دادیم. زیرساخت‌های قانونی را فراهم کرده و بسته حمایتی ویژه‌ای را نیز مطرح کرده‌ایم.»

به گفته زارع پور، کار در این زمینه در 51 شهر و 12 استان آغاز شده و به زودی در سراسر کشور آغاز می شود و طی چند ماه گذشته 2 میلیون خانوار را تحت پوشش قرار می دهد.

زارع پور وعده داد: پیش بینی می شود سال آینده تا پایان سال آینده 7 میلیون خانوار و تا پایان دولت 8 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گیرند تا چند روزی مردم طعم شیرین سرعت را بچشند. صد مگابیت بر ثانیه تا پایان دولت سیزدهم بچشید

پیشرفت 95 درصدی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات در این جلسه همچنین درباره «عملیات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات» توضیحاتی ارائه کرد. وی در این خصوص گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات در رأس برنامه های وزارت ارتباطات است و من تمام توان این وزارتخانه را برای اجرای این طرح و شماره یک بسیج کردم. اولویت وزارت ارتباطات اجرای اطلاعات شبه ملی در لایه های مختلف است.

وی ادامه داد: شورای رهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات را با مسئولیت خودم ایجاد کرده ایم و هر هفته این جلسه تشکیل می شود و پیشرفت پروژه ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. معاون برنامه ریزی و کنترل راهبردی وزارتخانه را به عنوان دبیر این شورا منصوب کردم تا تمام منابع مالی وزارتخانه را به این برنامه راهبردی جذب کنم.

به گفته زارع پور، بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۸، ۷ کلان پروژه در ۷ بخش در این زمینه شناسایی شده است. در این طرح عملکرد دستگاه های اجرای شبکه ملی اطلاعات مشخص می شود.

وی سپس توضیح داد: این طرح دارای 53 فقره است که 37 مورد آن به طور مستقیم بر عهده وزارت ارتباطات است. برای اجرای این 37 فقره بیش از 200 پروژه شناسایی کرده ایم که در جلسات هیات مدیره روند پیشرفت این پروژه ها رصد می شود.

زارع پور با بیان اینکه شاخص هایی را برای توسعه شبکه ملی اطلاعات با مرکز ملی فضای مجازی تعیین کرده اند، گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته داشتیم این بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد شبکه ملی اطلاعات 70 درصد پیشرفت کرده است. فضای مجازی ملی به عنوان ناظر قانونی این طرح پیشرفت را 20 درصد اعلام کرد، اولین کاری که انجام دادیم رسیدن به ادبیات مشترک با مرکز ملی فضای مجازی بود و در جلساتی که با مرکز ملی داشتیم بیش از 100 شاخص و شاخص شناسایی کردیم. برای فضای مجازی

وی ادامه داد: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده در ابتدای دولت سیزدهم، اگرچه نزدیک به 10 سال است که شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک نیاز ملی مطرح است، اما این طرح تنها 30 درصد پیشرفت داشته است که امروز با دور برگشت – تلاش های ساعتی معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران، پیشرفت پروژه را 59 درصد اعلام کردند و در نظر داریم تا سال 1403 این پروژه را تا یک سال و نیم آینده تکمیل کنیم، البته این طرح پویا و در حال انجام است و با امروز تغییر خواهد کرد. فن آوری.”

در پایان مجتبی رضاهو نماینده تهران از پاسخ های وزیر قانع شد مشروط بر اینکه وزیر ارتباطات ظرف مدت 3 ماه نسبت به رفع موانع پیش روی کارآفرینان و تسهیل فعالیت کارآفرینان داخلی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی اقدام کند. راضی بود.

استفاده از پلتفرم های داخلی اجباری نیست

در پایان این جلسه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تاکید کرد که امروز مهمترین خواسته و انتظار مردم، مجلس و دولت این است که در بستر شبکه های اجتماعی بستری سریع داشته باشیم. ارزان و با کیفیت مهم است. امروزه در حوزه شبکه های داخلی قیمت ها بعضا جای سوال دارد. ما باید مزیت هایی ایجاد کنیم که کسب و کارها را در بسترهای داخلی تشویق کند.»

وی ادامه داد: از سوی دیگر، تامین امنیت کاربران بسیار مهم است. اخیراً رئیس قوه قضائیه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری آیین نامه ای را به تمامی دستگاه های نظارتی مبنی بر حفاظت از اطلاعات کاربران ابلاغ کرده است.

به گفته گلیبوف، مهاجرت از یک پلتفرم خارجی به یک پلتفرم داخلی به صورت دستی امکان پذیر نیست، اما باید برای مهاجرت کاربران و کسب و کارها به پلتفرم های داخلی، انعطاف و مشوق هایی در نظر گرفته شود.

به گفته رئیس مجلس، اگر بستر داخلی سریع و امن باشد، قطعا همه ترجیح می دهند از بستر داخلی استفاده کنند.

وی همچنین به دسترسی خارجی پیام رسان های داخلی اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر در حوزه پیام رسان، دسترسی به بخش خارجی حائز اهمیت است. امروز سوالی که آقای رضا و بیش از 70 نماینده مطرح کردند این بود که ما خواهان بهبود پلتفرم های داخلی و ایجاد انگیزه لازم برای حرکت کاربران به سمت آنها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید