پاسخ نوبیتکس به ادعاهای مطرح شده در گزارش خبرگزاری رویترز-ITIRAN


پلتفرم مبادلات ارز دیجیتال Nobitex به اخبار منتشر شده توسط خبرگزاری رویترز واکنش نشان داد و با انتشار متنی توضیح داد. به گزارش نوبیتکس، ارقام گزارش شده توسط رویترز که از گزارش یک سازمان فعال در زمینه تجزیه و تحلیل بلاک چین گرفته شده است، عمداً تحریف شده و حاوی چندین خطا است.

پاسخ Nobitex به گزارش رویترز در زیر آمده است.

«اخیراً خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرده و مدعی شده که ایرانی ها از سال 2018، آنها 8 میلیارد دلار تراکنش مالی در پلتفرم مبادلات بین المللی Binance انجام دادند. همچنین در این گزارش ادعاهایی مبنی بر ارتباط بایننس و نوبیتکس مطرح شد. پاسخ Nobitex به اتهامات گزارش شده در رویترز به شرح زیر است:

در سال‌های اخیر به دنبال اجرای تحریم‌های آمریکا، فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های بین‌المللی از جمله بایننس به شدت محدود شده و دارایی‌های برخی از آنها در این پلتفرم‌ها مسدود شده است. در این شرایط، نوبیتکس به عنوان یک پلتفرم معتبر و امن که از تمامی پروتکل های امنیتی برای حفاظت از دارایی های کاربران استفاده کرده است، سعی کرده شرایط تجارت امن را برای ایرانیان فراهم کند. به این ترتیب، افرادی که مستقیماً تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفتند، توانستند از این فرصت برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

گزارش رویترز به اطلاعات این شرکت که یک تجارت فعال در زمینه تجزیه و تحلیل بلاک چین و خدمات ردیابی ارزهای دیجیتال است، اشاره کرد. اما گزارش های این نهاد از منظر تجاری و بازاریابی و با هدف همکاری با دولت ها و سازمان های اقتصادی تهیه می شود و داده های آخرین انتشارات این نهاد با تناقضات جدی همراه است.

«تحلیل زنجیره‌ای» در گزارش‌های قبلی خود عمداً اعداد و ارقام را تحریف کرد که نمونه‌ای از تناقضات آماری در گزارش‌های این شرکت، بخشی از اطلاعات گزارش Chainalysis 2021 است. که سهم روزانه انتقال بیت کوین از استخرهای ماینینگ به تمامی پلتفرم های ایرانی را نشان می دهد (به طور متوسط ​​343000 دلار در روز). در واقع برای تمامی پلتفرم های ایرانی به حدود 125 میلیون دلار در سال خواهیم رسید. این اطلاعات، حتی در این سطح محدود، کاملاً در تضاد با گزارش دیگری از همان سال است، یعنی اعلام مشارکت ۱۹۵ میلیون دلاری Nobitex در انتقال بیت کوین به Binance.

به گزارش نوبیتکس، داده های منتشر شده از آخرین گزارش Chainalysis نیز دارای چندین خطای فنی بوده و اعتبار آن به طور جدی به خطر افتاده است. گزارش رویترز که با استناد به آمار Chainalysis منتشر شده است، تراکنش مالی 8 میلیارد دلاری ایرانیان در بورس بایننس را برجسته کرده است. استناد به این آمار و ارقام گمراه کننده است، زیرا ممکن است این تصور ایجاد شود که این شماره به صورت یک طرفه از نوبیتکس به بایننس منتقل شده است، در حالی که عدد ادعا شده تعداد کل تراکنش های کاربران ایرانی با بایننس است. 2018. در حالی که یک کاربر ممکن است مقدار مشخصی از دارایی را چندین بار بین پلتفرم داخلی و خارجی و کیف پول به منظور تجارت جابجا کند. بیشتر این نقل و انتقالات عمدتاً بین افرادی است که از تفاوت قیمت های بازار کسب درآمد می کنند. در گزارش رویترز، مجموع تمامی این معاملات به عنوان حجم معاملات درج شده است، بدون اینکه مشخص شود این مبالغ چندین بار معامله شده است یا خیر. تاکید بر این حجم مبادلات بدون اشاره به تعداد معاملات و حجم خالص محصولات یا واردات نوعی تحریف واقعیت است که در چارچوب اهداف مشخصی انجام می شود.

باید تأکید کنیم که بلاک چین اساساً شبکه ای است که همه اعضای آن کم و بیش به هم متصل هستند. یعنی یک بیت کوین می تواند بارها بین صرافی های ایرانی و بین المللی و کیف پول های مختلف گردش کند. عناوینی مانند مبادله مالی بین دو برند فقط برای اهداف مخرب ارائه می شود، زیرا همین بحث در مورد رابطه بین دو برند داخلی یا نوبیتکس با برند خارجی دیگر صدق می کند. نکته ماجرا این است که در گزارش عمداً آمده است که Nobitex چنین مبادلاتی را با بایننس بدون واسطه یا عمدتاً با یک یا چند واسطه انجام داده است، در حالی که ممکن است چنین ارتباطی با یک واسطه در همان حجم و یا حتی بیشتر با دیگران باشد. برندها و از بین بردن سردرگمی مخاطب.

صرافی ها فقط به کاربران تأیید شده در راستای مسئولیت آنها در شفاف و سالم نگه داشتن تراکنش ها خدمات ارائه می دهند. همچنین در موارد ضروری با دستور نهادهای قضایی می توان با جرایم در این زمینه مبارزه کرد. Nobitex برای جلوگیری از هرگونه تخلف و سالم سازی فضا مکانیسم احراز هویت را در زمان ثبت نام کاربر اجباری کرده است.

در گزارش رویترز، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به اشتباه به عنوان اقداماتی مانند دور زدن تحریم‌ها یا برداشت ارز تعبیر می‌شوند. قاعدتا این تراکنش ها یک طرفه نبوده و از پلتفرم ایرانی به پلتفرم های خارجی یا کیف پول شخصی انجام می شد و روند رفت و برگشتی داشت. از سوی دیگر، پلتفرم هایی مانند بایننس که قوانین سخت گیرانه ای برای شناسایی کاربر دارند، هرگز نمی توانند مکان مناسبی برای فرار از تحریم ها باشند و راه حل های بسیار ساده تری مانند پلتفرم های غیرمتمرکز وجود دارد. بنابراین واضح است که در بیشتر این گونه ادعاها صرفاً درستی هدف کاربران از استفاده از بستر خارجی برای تجارت در نظر گرفته نمی شود.

برخلاف ادعای رویترز، Nobitex همیشه به کاربران خود توصیه کرده است که از پلتفرم های خارجی برای تجارت ارزهای دیجیتال استفاده نکنند. نمونه بارز آن در شرایط و ضوابط استفاده از خدمات نوبیتکس به وضوح بیان شده است. این نکته در بسیاری از پست ها و مطالب وبلاگ نوبیتکس مشخص است. با این حال، نوبیتکس هرگز حق برداشت ارز دیجیتال و دارایی را از کاربران سلب نکرده است و ایده آل خود را برای جهانی بدون محدودیت برای ایرانیان و همه مردم جهان نقض نخواهد کرد. لازم به ذکر است که Nobitex به منظور حفظ امنیت کاربران و ترغیب آنها به استفاده از پلتفرم داخلی، امکانات فنی متعددی از جمله سردخانه، ساختار کیف پول چند امضایی و … ایجاد کرده است. طبیعتاً هیچ کسب و کاری کاربران خود را به استفاده از پلتفرم های رقیب تشویق نمی کند و کاربران را به سرمایه گذاری و معامله روی یک پلتفرم به جای انتخاب پلتفرم های دیگر ترجیح می دهد.

نوبیتکس به عنوان یک شرکت 100 درصد خصوصی و مستقل در اسفند 96 با هدف پاسخگویی به نیاز به بستر مبادلات داخلی برای ایرانیان آغاز به کار کرد. این شرکت ارتباطی با نهادهای حاکمیتی ندارد و از ابتدا تا به امروز موسسان خود را حفظ کرده است که همگی فارغ التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف بوده اند.

نوبیتکس همانند پنج سال گذشته با تکیه بر دانش متخصصان خود به ارائه خدمات ایمن و سریع بدون محدودیت به کاربران ایرانی دنیای ارزهای دیجیتال ادامه می دهد. همچنین آرمان های دنیای غیرمتمرکز ما را مجبور کرده است که حوزه فعالیت خود را در خارج از ایران توسعه دهیم.

در نهایت تاکید می کنیم تا زمانی که کاربران ایرانی فعالیت های خود را در پلتفرم های داخلی انجام دهند، هیچ خطری برای دارایی های ارز دیجیتال آنها که تحریم نمی شوند، وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید