استارت‌آپ‌ها و دنیای عرضه اولیه سهام – ITIRAN


امروزه اکثر مردم برای حفظ ارزش پول خود کمتر به بانک ها مراجعه می کنند و سعی می کنند سهام شرکت های بورسی را به خطر بیاندازند تا سود بیشتری کسب کنند. هر روز شاهد رشد شرکت ها و مشاغل مختلف در سراسر جهان هستیم. بسیاری از علاقه مندان به علم خلاقانه با ایده های جدید در ذهن خود وارد دنیای تجارت می شوند و سعی در ثبت شرکت و در نهایت افزایش سرمایه دارند. یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که هر شرکتی می‌تواند در طول عمر خود بردارد، عرضه عمومی (IPO) است که نه تنها مرحله توسعه را مشخص می‌کند، بلکه به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بخشی از آن سهم را به دست آورند. پیشنهاد اولیه به شرکت ها اجازه می دهد تا سرمایه تجاری خود را افزایش دهند. برخی از استارت آپ ها به دلیل شهرت شرکت، تعداد سهامی که ارائه می دهد و در دسترس بودن یک مدل کسب و کار منحصر به فرد، تأثیرگذارتر از شرکای دیگر هستند. مجله Forbes & Anostopedia به برخی از موفق ترین IPO ها نگاه می کند.

اگرچه سال 2021 سال رکوردشکنی عرضه عمومی (IPOs) بود، اما تعداد زیادی از شرکت های بورسی در نهایت عملکرد بدی در بازار داشتند. با این حال، این امر سرمایه گذاران را از خرید پیشنهادات اولیه منصرف می کند. به گفته ارنست اند یانگ، یک شرکت خدمات حرفه ای چندملیتی، در سال 2021، 2388 شرکت با ورود به بازار سهام، 453 میلیارد دلار جمع آوری کردند که یک رکورد بالا برای فروش سالانه است. در ایالات متحده، حجم معاملات بالا رکوردها را شکست و حدود 1.100 میلیارد دلار شرکت های بورسی حدود 260 میلیارد دلار به بازار سهام اضافه کردند. صرافی های ارز دیجیتال کوین بیس، کارگزار آنلاین رابینهود و رقیب ریویان تسلا از جمله شرکت هایی بودند که سرمایه گذاران بزرگ را جذب کردند و موج بی سابقه ای از عرضه اولیه به آنها معرفی شد.

کامرون استنفیلد، تحلیلگر سرمایه گذاری در Pitchbook، می گوید که پدیده واحد – شرکت هایی که در دهه گذشته بیش از 1 میلیارد دلار جمع آوری کرده اند تا مبالغ هنگفتی برای استارت آپ ها جمع آوری کنند – اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد. این نشان دهنده یک موج بی سابقه از IPO ها است. فعالیت “. او گفت: «به لطف تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای استارت‌آپ‌ها در دهه گذشته، روند افزایش میلیاردها دلار ارزش شرکت‌ها در بازار انبوه احتمالاً در سال 2022 افزایش خواهد یافت.» آنها ادامه می دهند. در حال حاضر، غول خصوصی TPG، خدمات تحویل غذا Instacart و ارائه دهنده میم Reddit از جمله شرکت هایی هستند که برای اولین بار در سال 2022 راه اندازی می شوند.

لیندسی بل، استراتژیست ارشد بازار در آلی اینوست می‌گوید: «IPOها می‌توانند به اندازه بلیت‌های بخت‌آزمایی تقلبی باشند، اما گفتن اینکه کدام یک از آنها رشد یا رکود خواهند داشت، دشوار است. علیرغم شایعاتی که در بسیاری از فهرست‌های عمومی منتشر شده است، او هشدار می‌دهد که سهام جدید ریسک بیشتری نسبت به سهام بلندمدت دارند. به عنوان مثال، در اولین روز معاملاتی شرکت در ماه آوریل، کوین بیس مدت کوتاهی پس از افزایش بی سابقه خرده فروشی در سه ماهه اول به 75 درصد رسید. اما، از آن زمان، سهام بیش از 45 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از زمان کاهش هیجانات خرده‌فروشی و قیمت ارزهای دیجیتال رسیده است.

IPO موفق ترین استارت آپ ها که در کشورها یکی دیگر

عربستان سعودی آرامکو: عربستان سعودی آرامکو یکی از بزرگترین شرکت های جهان است که به عنوان یک شرکت صنعتی در بخش انرژی، نفت خام و گاز طبیعی فعالیت می کند و سپس اکتشاف، معدن و حمل و نقل را به دیگران ارائه می دهد. این شرکت در دسامبر 2019 وارد بازار سهام شد و معاملات خود را در بورس اوراق بهادار عربستان آغاز کرد و در ابتدا سه میلیارد سهم را به قیمت حدود 25.6 میلیارد دلار فروخت. طبق گزارش CNBC، این رقم پس از فروش 450 میلیون سهم دیگر به 29.4 میلیارد دلار افزایش یافته است. سال ها بعد این غول صنعتی سعودی توانست جای علی بابا را بگیرد و تاج و تخت را به دست گیرد. این شرکت دارای بزرگترین عرضه عمومی در تاریخ جهان است.

علی بابا: در طول سال ها، علی بابا توانسته خود را به عنوان یک عرضه عمومی معرفی کند. این روند تا ورود آرامکو به بازار ادامه داشت. چهار روز پس از عرضه اولیه عمومی، پذیره نویسان از صلاحدید خود برای فروش سهام بیشتر استفاده کردند و کل IPO را به 25 میلیارد دلار رساندند. محبوبیت علی‌بابا را می‌توان به در دسترس بودن تعدادی پلتفرم، از جمله تجارت الکترونیک آنلاین جهانی (AliExpress)، یک زنجیره خرده‌فروشی آنلاین با قابلیت ادغام خرید آنلاین (Freshippo) و پلتفرم ویدیویی محبوب چینی (Youku) نسبت داد. ). این شرکت فناوری در چین مستقر است و سعی کرده است شرکت خود را فراتر از چین به اروپا و ایالات متحده با استفاده از سایر فناوری های بازار بزرگ گسترش دهد. علی بابا به عنوان بزرگترین عرضه کننده فناوری عمومی تا به امروز، با ارزش کل 21.8 میلیارد دلار در سپتامبر 2014 بر بازار تسلط داشت. اولین عرضه عمومی متا به ارزش 16 میلیارد دلار، آن را به یکی از بزرگترین پیشنهادهای فناوری در تاریخ تبدیل کرد.

راپی: سافت بانک یک شرکت چندملیتی ژاپنی است که عمدتاً در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که در زمینه‌های فناوری، انرژی و مالی فعالیت می‌کنند. امسال، این شرکت بزرگترین معامله سرمایه گذاری در یک استارت آپ فناوری در آمریکای لاتین را بست و یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در پلت فرم انتقال آنلاین محبوب کلمبیا را اعلام کرد. اغراق نیست اگر بگوییم راپی یکی از معدود غول هایی است که در آمریکای لاتین یافت می شود. معاملات سهام در بورس اوراق بهادار توکیو در دسامبر 2018 پس از تکمیل IPO آن آغاز شد و به بیش از 21 میلیارد دلار افزایش یافت.

IPO استارت آپ ها

ادامه اختلال در خدمات الکترونیک شهری

Lilium & Vertical Aerospace: امسال دو شرکت هواپیمایی از طریق یکپارچه سازی شرکتی (SPAC) وارد بازار عمومی شدند. شرکت آلمانی لیلیوم 584 میلیون دلار به ارزش 3.3 میلیارد دلار و شرکت انگلیسی Vertical Aerospace 300 میلیون دلار به ارزش 2.2 میلیارد دلار جذب کردند. در حالی که در سال های اخیر توجه زیادی به خودروهای برقی شده است، در ماه های اخیر شاهد ظهور نوع جدیدی از شرکت های خودروسازی بوده ایم. به طور خاص، ماشین های برخاست و فرود عمودی (eVTOL) توجه زیادی را از سوی سرمایه گذاران تشنه در حال رشد به خود جلب کرده است. زنبق & Vertical Aerospace یکی از معدود شرکت هایی است که می خواهد ماشین های پرنده مانند تسلا برای ماشین های الکتریکی باشد.

پذیرش: راه اندازی اتوبوس برقی Arrival در بریتانیا در ماه مارس از طریق ادغام SPAC در بورس نیویورک- نزدک آغاز شد. این معامله که در آن Arrival 660 میلیون دلار جمع آوری کرد، شرکت را به 5.4 میلیارد دلار رساند. اما در روز عرضه اولیه، ارزش بازار به 13 میلیارد دلار رسید. برخلاف خودروسازان سنتی، Arrival قصد دارد اتوبوس‌های کوچک برقی خود را در به اصطلاح «میکروباس» بسازد.

اوبر: اوبر، بزرگترین شرکت تبادل توریست جهان، در سال 2009 تاسیس شد و به سرعت رشد کرد و به با ارزش ترین شرکت خصوصی استارت آپی در جهان تبدیل شد. اولین عرضه عمومی Uber یکی از مورد انتظارترین عرضه های اولیه بود و ارزش این شرکت توسط سرمایه گذاران وال استریت 120 میلیارد دلار بود. ده سال پس از شروع، سهام اوبر در 9 می 2019 عمومی شد. اگرچه مسیر ناهموار بود، اما اوبر یک شرکت بزرگ در فضای اشتراک خودروهای سواری باقی ماند. این شرکت در 9 می 2019 عمومی شد، اما به زودی مانند یک سنگ سقوط کرد. از آن زمان، اوبر سخت کار کرده است تا شرکت خود را سودآور کند.

Lyft: یکی از محبوب ترین نسخه ها در سال 2019. در مورد Lyft، با اوبر رقابت کنید. بازارهای داخلی و بین المللی، که در آن Uber رهبر بازار است، یک چالش منحصر به فرد است. با این حال، Lyft به اولین شرکت خدمات حمل و نقل آنلاین تبدیل شد که وارد بازار سهام شد و از این نظر از اوبر پیشی گرفت.

دیدی: شرکت حمل و نقل چینی دیدی با وعده سودآوری وارد بازار سهام آمریکا شده است. اما اکنون این شرکت با اتهامات سیاسی مواجه است. چند روز پس از اولین عرضه عمومی، رگولاتور فضای سایبری در چین یک مطالعه امنیت سایبری را برای شرکت فناوری باز کرد و سهام دیدی حدود 70 درصد از ارزش عمومی اولیه خود را از دست داد.

اسنپ: پس از ورود اسنپ به بازار سهام، وال استریت ژورنال گزارش داد که پس از ارزیابی IPO در مارس 2017، دو بنیانگذار اسنپ اکنون بیش از 70 درصد از قدرت رای شرکت را در اختیار دارند. آنها همچنین حدود 45 درصد از کل سهام شرکت را در اختیار دارند. پیشنهاد اولیه اسنپ بین 20 تا 25 میلیارد دلار تخمین زده می شود که آن را به بزرگترین عرضه عمومی در بازار سهام ایالات متحده از زمان راه اندازی علی بابا در سال 2014 با 168 میلیارد دلار تبدیل می کند. بر اساس گزارش درآمد سال 2017 اسنپ، این شرکت در سه ماهه 2.2 میلیارد دلار از دست داد و سهام آن بیش از 20 درصد کاهش یافت و بخش عمده ای از عرضه عمومی پس از عرضه اولیه را حذف کرد.

تپسی: بالاخره پس از مدت ها، اولین استارت آپ از اکوسیستم استارت آپی ایران نیز مجوز ورود به بورس را دریافت کرد. لوگوی تپسی قرار است از روز سه شنبه 24 خردادماه در بورس عرضه شود و سهام آن در ابتدا عرضه شود. در این پیشنهاد 58.5 میلیون سهم این شرکت باید در فرابورس عرضه شود.

اگر به بزرگ‌ترین و موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها در کشورهای مختلف نگاهی بیندازید، شهرت زیادی از آسیا خواهید شنید که شرکت‌های آمریکایی را دعوت می‌کنند و سعی می‌کنند در سطوح مختلف فناوری، صنعت، خدمات و حمل‌ونقل و اروپا سرمایه‌گذاری کنند. .

دیدگاهتان را بنویسید