اهداف و چشم انداز هیئت مدیره جدید انجمن فین تک – ITIRAN


اولین نشست خبری هیات مدیره جدید انجمن فین تک با حضور اعضا و کمیسیون های مرتبط با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و اعضای این گروه به تشریح تاریخچه، اهداف و مشکلات این انجمن پرداختند.

در این جلسه مهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک، درباره راه اندازی این انجمن گفت: در سال 1394 به دلیل مشکلات پرداخت گروهی، پرداخت کنندگان به صورت غیر رسمی فضایی را ساماندهی کردند که بعداً به محل اولیه آن تبدیل شد. ایجاد انجمن فین تک و تلاش همین گروه باعث شد که امروز سندی برای پرداخت کمک در بانک مرکزی وجود داشته باشد.

فاطمیون افزودند: در سال 95 جهاندار مسئول این انجمن بود و انجمن فقط یک منشی داشت. سپس در سال 1378 این اتحادیه زیر نظر وزارت کار با حدود 20 عضو و رئیس آن مهدی شریعتمدار شروع به فعالیت کرد. در دی ماه 1401 انتخابات مجلس 50 نفره برگزار شد و اکنون کمیسیون های مختلفی تشکیل شده است.

فاطمیان در ادامه به اهداف این انجمن پرداخت و گفت: در این سال ها تلاش کردیم اکوسیستم ایجاد کنیم. توسعه و همکاری با رگولاتور هر جا که برای حل مشکل لازم باشد. در واقع هدف حفظ منافع کمیسیون ها، ادارات و شعب مختلف شرکت و تلاش برای توسعه آنها بود.

ماموریت و چشم انداز Anhman Fintech

رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک درباره اهداف و چشم انداز این مجموعه گفت: شاید چشم انداز ما کمی بلندپروازانه باشد اما ایران را به عنوان بازیگر پیشرو در فناوری های نوین مالی در خاورمیانه می بینیم که البته ما به وضوح با این چشم انداز فاصله داریم، زیرا سنگ بنای این بخش نظارتی است، قطعا از تلاش خود دست برنخواهیم داشت و قصد رسیدن به این چشم انداز را داریم.

به گفته فاطمیان، انجمن فین تک ماموریت های متعددی دارد که یکی از آنها توانمندسازی شرکت های فناور است چرا که اگر انجمن بتواند بخش خصوصی را در این زمینه توانمند کند قطعا می تواند به چشم انداز خود برسد.

مهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک

فاطمیان همچنین خاطرنشان کرد: انجمن در نظر دارد در دوره جدید خود به آینده پژوهی توجه بیشتری داشته باشد، زیرا رگولاتوری در این زمینه در بسیاری از زمینه ها دانش لازم را ندارد و با این آگاهی و ارائه اطلاعات کافی به این نهاد قانونگذاری می توانیم امیدوارم تصمیمات این مجموعه صحیح تر باشد. در مجموع انجمن در دور جدید رویکرد تعاملی تری را در پیش خواهد گرفت تا بتواند با تمامی سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر همکاری کند و از سوی دیگر دغدغه های آنها را برای یافتن راه حل مناسب بشنود. .

وی همچنین درباره دسته بندی رشته های ویژه اظهار داشت: انجمن هم اکنون در بخش های ارزهای دیجیتال، پرداخت، وام، سرمایه گذاری و شتاب و بیمه فعال است و بخش های جدیدی به این کمیسیون ها اضافه می شود. در حال حاضر 60 شرکت به صورت رسمی در این انجمن عضویت دارند و تا پایان سال این تعداد به 100 شرکت خواهد رسید. ما همچنین به دنبال اضافه کردن کمیسیون های مدیریت ثروت و پروتکال به انجمن تا پایان سال هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک در رابطه با اقدامات این انجمن تا کنون گفت: اخذ کد برای شرکت های ارز دیجیتال، رای گیری شورای رقابت به انحصار بازار ارائه دهندگان خدمات، تشکیل کارگروه مشترک با بانک مرکزی برای حل مسائل صنفی و ایجاد مسیر مستقیم مذاکرات بین شرکت ها، بین اقدامات پس از دور جدید آنهانمن. در همین راستا موانع دریافت این محصول از صرافی های ارزهای دیجیتال برطرف شده و اولین محصول معاملاتی ارزهای دیجیتال در خرداد ماه عرضه می شود.

عدم شفافیت فاوانین; مشکل اصلی بازیکنان ارز دیجیتال

وحید شمخی، معاون توسعه کسب و کار نوبیتکس و عضو هیئت مدیره انجمن فین تک

همچنین در این نشست وحید شمقی، معاون توسعه کسب و کار نوبیتکس و عضو هیئت مدیره انجمن فین تک نیز در خصوص مشکلات فعالان این حوزه گفت: شفاف نبودن قوانین و دستورالعمل ها برای فعالان. . در این زمینه همچنان یکی از دغدغه‌های فعالان این حوزه است و در حالی که خدمات مالی غیرمتمرکز و ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین گرایش‌های امروز دنیا محسوب می‌شوند. بسیاری از کشورها به سرعت در حال سرمایه گذاری در این صنعت هستند و امیدواریم این رویه ها در کشور ما تغییر کند تا بتوانیم با روند جهانی حرکت کنیم.

شامکی همچنین خاطرنشان کرد: بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر معادل 10 درصد ارزش بازار طلا در جهان است و اگر ارزش بازار طلای جهانی امروز حدود 13 تریلیون دلار است، ارزش بازار ارزهای دیجیتال نیز حدود 1.3 تریلیون دلار است. دلار و در نتیجه امروزه اهمیت این بازار کم نیست.

معاون توسعه کسب و کار نوبیتکس در ادامه به شهر دبی و پذیرش ارز دیجیتال در این شهر اشاره کرد و گفت: امروز پس از لندن که پایتخت فین تک دنیا محسوب می شود، دبی به طور جدی بحث ارزهای دیجیتال و حتی کاهش را دنبال می کند. مالیات آن برای ارزهای دیجیتال به صفر رسیده است در امارات متحده عربی به طور کلی و شهر دبی به طور خاص قصد دارند خود را به عنوان پایتخت ارز دیجیتال جهان معرفی کنند و گفته می شود 1000 شرکت و حدود 40 هزار شغل در این راستا راه اندازی خواهد شد بنابراین اگر بخواهیم در این راستا حرفی بزنیم باید نگرش مثبتی نسبت به این حوزه داشته باشیم.

تشنه بازار ایران برای صنعت فین تک

مهدی مومنی، مدیرعامل شرکت ازکی وام و عضو هیئت مدیره آنهانمن فین تک

مهدی مومنی مدیر کل شرکت ازکی وام و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره آنهانمن فین تک نیز در این نشست با بیان اینکه دغدغه های امروز در حوزه لند تک چالش های تنظیم و توسعه بازار است، گفت: ایران بازار بسیار تشنه ای است. برای این بخش و متاسفانه این مشکلات این صنعت در کشور توسعه یافته است. با نگاهی به بازاری که ایران با آن مواجه است و مقایسه آن با بازار جهانی این صنعت، می توان گفت کشور ما از نظر تعداد و وسعت بازار تقریباً هیچ نقشی در بازار جهانی ندارد و یکی از دلایل اصلی آن است. برای این موضوع مقرراتی است که محل توسعه توسعه یافته است.

مومنی هدف از تاسیس انجمن را ایفای نقش مهم و مثبت به عنوان بخش فناورانه فعالان این حوزه برای همکاری با رگولاتوری عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید