هشدار یک متخصص هوش مصنوعی درباره عدم کنترل این فناوری – ITIRAN


ایان هوگارت، کارشناس هوش مصنوعی هشدار داد که در صورت عدم وجود مقررات و قوانینی برای کنترل هوش مصنوعی، این فناوری می تواند در آینده منجر به نابودی بشریت شود.

در مقاله ای که در فایننشال تایمز منتشر شد، این محقق مدعی شد که «هوش مصنوعی خداگونه» باید با تعیین قوانین خاص کنترل و کنترل شود.

به گفته این محقق، اگرچه هوش عمومی مصنوعی (AGI) که در آن یک ماشین می تواند درک انسان را به دست آورد، هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، اما رسیدن به این نقطه هدف اصلی این صنعت رو به رشد است و در این بین، تهدیدات آن نیز باید باشد. باید جدی گرفته شود.

در حالی که برخی از مزایای اقتصادی و مالی هوش مصنوعی هیجان زده هستند، مانند مدیر عامل سابق متا (فیسبوک سابق) که گفت این فناوری می تواند تا سال 2030 تریلیون ها دلار ارزش داشته باشد، برخی دیگر تهدید آن را یک فاجعه سطحی می دانند. هسته ای در نظر گرفته شده است.

هوگارت در این مقاله نوشت: مخفف سه حرفی (AGI) نمی تواند عظمت این فناوری یعنی هوش عمومی مصنوعی را بیان کند. به همین دلیل است که من از اصطلاح “هوش مصنوعی خداگونه” استفاده می کنم زیرا چنین فناوری می تواند بدون هیچ کنترلی خود را توسعه دهد و جهان را تغییر دهد.

وی گفت: هوش مصنوعی خداوند قادر است نیرویی خارج از کنترل یا درک ما باشد و باعث نابودی نسل بشر شود. تاکنون انسان ها درگیر فرآیند یادگیری هوش مصنوعی و بهبود عملکرد آن بوده اند، اما روزی فرا می رسد که متوجه می شویم از این دوران دور شده ایم و هوش مصنوعی خداگونه می تواند بدون آن توسعه یافته و تکامل یابد. نیازهای مردم

به گفته این تحلیلگر، زمانی می دانیم که خیلی دیر شده است.

ایان هوگارت قبل از تأسیس Songkick که در نهایت به گروه Warner فروخته شد، در رشته مهندسی در دانشگاه کمبریج تحصیل کرد و در آنجا نیز هوش مصنوعی را مطالعه کرد.

طبق وب سایت هوگارث، او با بیش از 50 استارتاپ با تمرکز بر فناوری یادگیری ماشین کار کرده و روی آنها سرمایه گذاری کرده است. یکی از این استارت آپ ها Anthropic است که توسط کارمندان سابق OpenAI تاسیس شده است.

جیسون هانگ، مدیرعامل انویدیا، که از تراشه‌هایش اغلب برای تقویت هوش مصنوعی استفاده می‌شود، اخیراً در گزارشی اعلام کرد که هوش مصنوعی تقریباً یک میلیون برابر قدرتمندتر از دهه گذشته شده است و پیش‌بینی کرد که OpenAI ChatGPT نیز احتمالاً وجود دارد. تا در دهه آینده با رشد مشابهی روبرو شود.

هوگارت در مقاله خود نوشت که قدرت پردازش هوش مصنوعی پیشرفته در مقایسه با ده سال پیش حدود 100 میلیون برابر افزایش یافته است.

این کارشناس هوش مصنوعی گفت: رقابت شدید بین شرکت های پیشرو در این زمینه، از جمله OpenAI و DeepMind، احتمالاً به دلیل کنترل انسان منجر به ظهور هوش مصنوعی خداگونه در آینده خواهد شد.

هوگارت نوشت: آنها بدون درک طرف مقابل به سمت خط پایان این مسابقه می دوند.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال 2019، جاه طلبی های آن را با پروژه منهتن مقایسه کرد که با ساخت اولین سلاح هسته ای به اوج رسید.

به گفته هوگارت، هوش عمومی مصنوعی (AGI) می تواند اثرات زیادی داشته باشد. این اثرات می تواند مثبت و فاجعه بار باشد و اجرای هر یک از این دو منوط به نظارت دقیق بر پیشرفت این فناوری و وضع قوانین مرتبط خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید