ویکی پدیا به عنوان واحد پول رسمی آفریقای مرکزی – ITIRAN شناخته شد


آفریقای مرکزی پس از السالوادور دومین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان واحد پول رسمی خود در کنار فرانک فرانسه پذیرفت.

به گزارش رویترز، دولت آفریقای مرکزی اعلام کرده است که طرحی برای پذیرش بیت کوین به عنوان یکی از ارزهای رسمی در پارلمان این کشور تصویب شده است. نوت بوک رئیس جمهور Fusten Arshange Toadra گفت که این اقدام به نفع شهروندان آفریقای مرکزی است و آن را به یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه تبدیل خواهد کرد.

اما انگیزه این اقدام هنوز توسط تحلیلگران ژئوپلیتیک و کارشناسان مالی مشخص نشده است. آفریقای مرکزی کشوری محصور در خشکی، غنی از اورانیوم و طلا است، اما همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

این کشور از سال 2012 در آشفتگی بوده است و تنها 11 درصد از 4.8 میلیون نفر آن به اینترنت دسترسی دارند. برخی تحلیلگران معتقدند که به رسمیت شناختن بیت کوین توسط آمریکای مرکزی تلاشی از سوی این کشور برای تضعیف فرانک CFA و ابراز نارضایتی خود در زیر چتر کشور مستعمره سابق فرانسه است.

کریس مورفی، مدعی این کشور برای مبادله کارت زرد دیجیتال که بر روی کاربران آفریقایی متمرکز است، به رویترز گفت که این اقدام می تواند ضربه ای به سیستم اقتصادی فرانسه باشد.

برخی ناظران معتقدند که این اقدام می تواند به روابط نزدیک آفریقای مرکزی با روسیه مرتبط باشد. آفریقای مرکزی یکی از کشورهایی بود که در سازمان ملل متحد به محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای نداد.

دیدگاهتان را بنویسید